Sabtu, 28 Julai 2012

puasa & biskut raya

Tanpa sedar...tup..tap..tup..tap..masa berlalu... sudah 8 ari umat islam berpuasa... sungguh cepat masa meninggalkan kita.  aku xnak crita pasal kelebihan2 yg ada pada bulan Ramadhan kerana sudah banyak ustaz2 maupun ustazah yg mengajar kita tentang perkara itu bahkan kita juga sering mendengarnya di corong2 radio atau pun di tv..tp kali ini, aku ingin berkongsi satu email yg aku trima dari rakan sekerja mengenai umat islam yg berada di Somalia.  Tanpa kita sedari, sebenarnya saban tahun setiap kali menyambut Ramadhan terlalu banyak pembaziran yg kita lakukan terutamanya ketika kita berbuka...masakan tidak sbb disana-sini ada saja gerai2 yg menjual pelbagai juadah utk berbuka.. ini baru satu kisah,  belum lagi persiapan untuk menyambut raya... jadi fikir2 kan lah.

Haa...sbb itulah, setiap tahun.. aku N wife... mmg xpernah beli biskut raya.. semua buat sendiri.  Kami buat apa yg anak2 suka..jadi xde le membazir dan kadang2 tu blum tiba hari raya lagi.. kuih dah abis...tapi xpe, sbb mmg hari raya nie kita meraikan kanak2, sronok tengok budak2 lengkap berpakaian baju melayu dgn samping...dannnnn yg paling best bila dapat duit raya...hehehe.. masing2 berlumba, siapa yg paling banyak dapat.

awal pagi hari lagi kami dah mula dah..cepat siap..cepat boleh rehat.
nie biskut yg pertama:- sugi pelangi.. biskut nie senang aje..gentel2 bulatkan.. x perlu nak terap, xperlu nak cantik2.. warna pelangi tu pun dah mmg sedia cantik, pastu bakar

dah sejuk sedikit..gaul dgn gula icing..supaya nmpak cantik dan rasa manis2
siap dah...
Nie pulak..biskut yg kedua..
coklat chip
yg nie pun senang jugak...gaul segala bahan..pastu sudukan adunan tadi atas dulang...
kemudian, bakar dlm ketuhar selama 20 minit

tengok !!!! senang kan???
tepat jam 12.30 tengahari...siap dah 2 jenis biskut raya kami... arghhhh... betul urat..then... masa utk rehat.
selamat mencuba...hehehe.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan